This awesome blogger theme comes under a Creative Commons license. They are free of charge to use as a theme for your blog and you can make changes to the templates to suit your needs.
RSS

PART 1: SEKOLAH OH SEKOLAH


Semua bangun, selamat pg cikgu (jgn wat gaye upin ipin yer, nanges cikgu korang tau).. terima kasih cikgu..huhu, kenangan ms skul mmg soga dr ladang nie.. huhu..rindu sama cekgu..huhu..eh, awat aku citer psl sekolah lak rini?

Tetiba tingat plak kat zmn skul dlu, aku dlu ms blaja byk kali pindah skolah. Ble dikatakan silih bganti jugaklah aku tuko skul (ikut abah tukar tmpt koje).. arini aku tingin nk citer psl skul zmn aku ngan skul zmn skrg..jom jenguk.. (zmn aku=A, zmn kini=K)

(Peringatan: ape yg diceritakan adalah mlalui pengalaman, perbincangan, kajian terkini, pemerhatian, pertemuan dan perkongsian maklumat dengan individu2 yg tlibat)

Bila guru xde dlm kelas

A = time cikgu xde, kalu nk pi toilet mintak izin ngan ketua or penolong kelas. Kadang2 dorang x bg kuar (sbb dh ade org kuar, tunggu turn), pas kwn blk br kuar pi toilet..xbrani nk bantah arahan ketua kelas.

K= jgnkan cikgu xde, cikgu ade pn slamber kodok je kuar camtu.. mtk izin satu hal, yg cabut lari bodoh camtu lg ramai.


Bila guru mengajar di dalam kelas

A = tipulah kalu zmn aku xde wat bising. Xdelah baik bebeno, tp kalu bising pn ala2 kadar ler.. kalu bising then cikgu pusing bg panahan mata menikam kalbu, automatik tdiam. Kalu nsb x bek, kene marah. Ms tu rs malu kat kwn2 sbb kene marah..huhu..

K= yg bg tumpuan kebanyakan kelas2 depan, tp ade gak yg xtumpu. Kalu kelas blakang lg ramai wat bising drp nk blaja. Ade org ckp kalu budak2 bising dlm kelas, maknanya cikgu xpandai handle budak (pd sape2 yg kate demikian, sila berada di dlm kelas2 berikut.br tau langit tinggi ke rendah). Kalu dh ditego byk kali, dorang diam sekejap je..camne cikgu nk wat.. kalu nk tunggu cikgu membebel n pastikan budak2 diam, alamak smpai ke esok x abis..

Bila ada waktu PJK

A = Yippiie!! Ms yg ditunggu2.. time pjk aku plg suke sbb aku mmg suke bersukan. Ble dikatakan zmn aku mmg suke waktu pjk. Dlu kalu x pakai bj pjk mmg satu kerugian sbb kwn2 syok main. Aku plg suke bila fight netball dgn kelas sblh..best2..

K= ble bilang brp kerat yg pakai baju pjk. Pastu time sukan duk main sesama dorang je, xde nk gaul ngan kelas len. Pastu yg xbwk baju tersadai tepi longkang wat muke, bkn sekali..ble dikatakan muke sm tak pakai bj pjk. Yg pakai bj pjk plak, suketi je pakai smpai abis waktu skolah, xbwk bj skolah.. ish22...

Masalah disiplin?

A = plg power zmn aku dlu kesalahan dorang wat ponteng sekolah (dr umah lg xmai), bwk moto xdok lesen dan x wat keje skolah.

K = perghh!! Hebat2 (hebat bodoh kate org tua tu)... kes ponteng skolah bpacak2 tjadi.. pg pi skolah, masuk ms kedua ketiga bla bla dh cabut lari pi ponteng kat cyber cafe ler, shupin complex ler, adehh2... x wat keje skolah slamber je, cam x bersalah bila cikgu bg amaran. Ade yg dahsyat tu suke rosakkan harta skolah. Blum kire lg yg tlibat ngan geng2 gangster..huhuhu..tramat sadis..


Aktiviti kokem

A = zmn aku dlu kokem dijalankan pd ari sabtu.. utk latihan sukan pd waktu ptg. Aku suke gi skolah ptg2 tgk budak bsukan n turut serta. Kalu ari sabtu lak, mcm2 aktiviti ble wat. Bkawad plg feveret aku, masak2 pn best..hehehe

K = aduhai, nk suh budak pakai bj uniform skit punye payah, dh bg amaran pn srupa x bg arahan. Ptg2 liat wooo nk suh dorang dtg wat latihan sukan.. nk arapkan latihan atas inisiatif diri amatlah xde. Tp kini agak len, budak2 xble pi skul wktu ptg kalu xde pgawasan guru takut kemalangan blaku. Nnti ibu bapa (IB) slhkan guru..x gitu cikgu??


Study Group

A = untungnye sape2 lahir zmn aku, serba sederhana kan? Umah dekat ngan skul. Jarak umah aku dekat 1.4km gakla, jln kaki je.. jd sempatlah blk umah mandi manda then mai skul wat study grup. Aku plg pantang wat stdy grup ngan org yg study 15 min, borak2 kosong 45min. Dsbbkan itu, aku akan bajet waktu wat stdy grup..

K = skolah jauh dr umah, mai skul ngan bas jadi xblelah nk ulang alik, makan masa. Jdi biasanya dorang wat study grup pas wktu skul. X blk mandi manda..itu yg btl2 smangat nk blaja.. yg x smangat? Awal2 dh cabut lari time wktu skolah..ape nk jadi dik non??

Hai, citer psl skolah zmn aku n zmn kini byk btl bezanya.. persamaan pn ape kurangnya.. ape ble aku katakan dh jadi satu trend dan satu era perubahan budak2 skrg nie kan??

p/s: ape yg diciterkan oleh aku nie bkn mewakili keseluruhan skolah kini. Kalu nk tau lebih lanjut, anda tanyelah org yg bekerja di dlm sekolah..huhu..nilaikan..

0 comments: